fredag 1. juni 2012

Fotball

(Aftenposten.no)

Jodda, jeg vet jo hva fotball er. 20 personer løper rundt etter en ball, hvor formålet er å sparke den inn i et mål som er voktet av de 2 siste fra hver lag; altså 22 personer til sammen som leker med ball.

Dette er da verdens mest populære sport. Tilhengerne er i alle aldre, alle kjønn og i alle sosiale lag, som f.eks. disse:
(lattr.no)

(damncoolpictures.com)

Jeg er under gjennomsnittet interessert i foppal. Jeg finner de gruelig kjedelig å se i mangfoldige timer på en gjeng med folk som løper rundt og krangler om den ballen, og ikke minst: Det er så forbannet MYE foppal! Sportssidene i våre aviser er nesten forbeholdt foppal, året rundt, og har en serie, et mesterskap eller en cup sluttet, så begynner en ny. Hele tiden. Selv i vårt lille land, er det flere pokaler, priser eller hva de nå kaller dette, enn hva jeg gidder å bry meg om å vite.

Minner litt om barneidretten, der det var en premie for alle.

Og det er blodig alvor. Man hører trenerne på miniputtlaget at dette er viktige kamper og de roper og kjefter som om verden skulle gå under om ikke treåringene gjør akkurat som de skal med ballen. Man hører i nyhetene om hærskarer av fotballfans som nærmest går til krig om de føler dommeren gjør en dårlig jobb, og ikke minst er fotballen belemret med høyreekstreme, homofobi og altfor mye øl.

Jeg liker ikke øl. Jeg liker ikke svette menn. Jeg liker heller ikke blekfete øldrikkere som prater høyt.

Det er ingenting med foppall jeg liker, og jeg er helt ærlig møkklei av å måtte se og høre om det, nær sagt hver eneste dag, om jeg ikke aktivt går inn for å slippe.

Men ikke all ballsport er gruelig kjedelig for oss som ikke har sportsgenet tildelt. Australierne er et småmorsomt folkeslag, og har med The Nude Blacks kommet opp med konseptet for oss voksne som har absolutt ingen som helst interesse av sport og er under gjennomsnittet anstendige:

(Tim Clayton)

Et rugbylag bestående hvor spillerne er nakne. Riktignok er det hovedsaklig menn som befatter seg med denne sporten,men en og annen kvinne dukker også opp.

Ja...jeg har vel egentlig ikke noe mer å si om foppal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar