lørdag 16. juni 2012

Nakne feminister kidnappet?

Femenaktivister kidnappet?

Jeg har tidligere skrevet om denne gjengen fra Ukraina; kvinnene som toppløse demonstrerer mot verdens urett og for kvinners rettigheter.

De blir selvsagt latterliggjort fra mange hold. I kommentarfeltet i artikkelen er det typiske mannsintelligente kommentarer, og mange - i alle fall noen - kvinner synes det er trist å se at kvinner må kle av seg for å få oppmerksomhet.

Dette er ikke første gang jentene er utsatt for ufine handlinger. De skal ha blitt kidnappet og misbrukt etter protest på ettårsdagen for det omstridte gjenvalget av Alexander Lukasjenko, og nå forsvinner blant annet grunnleggeren av gruppen. Selvsagt er det morsomt å spekulere i om myndighetene anser gruppen som en såpass stor trussel at de må ty til slike metoder for å skremme denne fryktløse gjengen med sterke kvinner.

Ukraina er et land ikke ukjent for mye snusk og fanteri, bl.a. i hyggelig samarbeide med Russland, og her herjer altså kvinnene fra Femen med sin kamp for demokrati og mot sosial urett. Med tanke på at dette er et land som har slitt med hvordan demokratiet egentlig skal fungere - dog også et land som med den oransje revolusjonen viste at folket kan vise makt de også - og som tilsynelatende gjerne blir pisket av Russland og vår alles mannemann Putin.

Man kan selvsagt beklage at kvinner må "nedverdige" seg til å kle av seg, men i et land der jeg antar det ikke bare er enkelt å sloss for sine og andres rettigheter, så har jo jentene faktisk klart å få en viss internasjonal oppmerksomhet for sin kamp. Vi kan jo kose oss her i vårt lille land og tåle all urett i verden så inderlig vel; for som en av kommentarene i den første artikkelen sier: "Nydelige damer. I Eva's drakt kan de for meg, protestere mot hva de vil. Nyter synet og vet med meg selv, de ingen vei kommer."

At han tydeligvis tror de gjør dette for hans skyld og ikke kan å bruke apostrof skal jeg la være å kommentere. Nok sagt om nivået på nettavisens toppkommentatorer.

Joda, jeg synes det er flott at jenter kler av seg. Joda, jeg synes disse jentene er flotte å se på. Joda, jeg flirer litt i gammelmannsgriseskjegget mitt over gale kvinnfolk. Joda, jeg synes, som mann, at dette er vel så mye underholdende som opplysende; kanskje litt mer underholdende enn opplysende.

I alle fall i første omgang. Jeg synes dette egentlig er ganske tøffe jenter, og de er ikke de eneste som kler av seg for å rette oppmerksomheten mot en god sak:




Heia Femen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar