fredag 3. februar 2012

Tones sexy nakne sjokkvideo!

(Foto: Alex Herron / Youtube - vg.no)

Siden dag én har mediene gledet seg over Tones nye påfunn, og de ulike leirene har gledelig latt seg forarge og begeistre over videoen, mediene, hverandre og seg selv. Tone selv synes det er trist at uansett hva hun gjør, så er det selvsagt feil, en såkalt catch 22 som hun skriver i bloggen sin - eller rettere sagt "eit såkalla Catch 22". Tone skriver nemlig på nynorsk, eller jeg tror egentlig det er slags dialektskriftmål, i bloggen sin, og jeg orker ikke av personlige grunner å lese så mye av slikt før minnene kommer tilbake og ødelegger dagen min. Beklager Tone.

Nå har jeg i flere dager hørt og lest om denne videoen, og her forrige dagen tenkte jeg å se gjennom den, men jeg orket ikke mer enn halvannet minutt eller noe. Ikke fordi jeg har noe i mot Tone, jeg synes faktisk at hun makter å gjøre det mange ikke tør å gjøre her i Norge: Å gjøre noe hun selv vil som ikke er typisk norsk, og samtidig gjøre det på en ikke typisk norsk måte - vi nordmenn er flinke til å være politisk korrekte når i ikkeer det, mens Tone ser ut til å gi blaffen. Det står det respekt av synes jeg.

Nå kan det jo være slik at Tone er dum, slik det blir hevdet fra enkelte, og at hun gjør det hun gjør fordi hun har noen halvgamle mannsgriser som forteller henne hva hun skal gjøre. Dette vet hun best selv, håper jeg.

Som en halvgammel mannsgris, eller pervo, som min datter kaller meg (man har jo vært på nudiststrand og man tegner nakne mennesker osv osv), så liker jeg faktisk halvnakne damer. Helnakne også, ja selv pent og tekkelig kledde damer liker jeg å se på, jeg er veldig typisk mann på dette området. MEN, av en eller annen grunn, så liker jeg veldig få musikkvideoer av kvinnelige artister, som bl.a. de Tone nevner i bloggen sin; Rideanna, Bounsey og Lady Mental. Jeg synes faktisk at det er trist at de spiller så fantastisk mye på sex og kroppen sin, særlig når de faktisk har et fantastisk instrument i stemmen. At Britney gjør det, er helt naturlig, da dama, etter mitt skjønn, er fullstendig talentløs på de fleste område; dog, jeg leser jo bare sladder, så jeg vet jo egentlig ikke om hun har mer mellom øra enn et halvt riskorn.

Men det var videoen jeg skulle ta meg av da.

Nå er jeg ingen fan av musikken til Tone, så når jeg nå ser på videoen, så gjør jeg dette uten lyd:

Så starter videoen. Ca. ti sekunder med bilder av en amerikansk by og en solned-, eller -oppgang, som sier meg lite. Hva det har med hsitorien å gjøre vet jeg ikke ennå.

De neste ti sekundende ser vi først Tone sittende med shorts og en hvit bluse, før hun så skifter til en annen identisk shorts og en rutete skjorte som hun knytter under puppene tildekket av en sort blondeBH. Hun har noen sorte sko, som sikkert er veldig sexy (jeg er ingen fot- eller skofetisjist) og hengende i shortsen er det noe som kan se ut som en flogger. For de uinvidde kan jeg si at dette er en slags pisk, med flere remmer gjerne med kroker eller kuler hengende i remmene for maksimal skade. Man har kosefloggere, og man har mer heftige floggere; dette ser ut som en koseflogger - hvilket jeg personlig synes er hyggelig.

Tone fortsetter å posere i alternativt hvit bluse og rutete skjorte det neste halvminuttet; jeg vil tro klesbudsjettet til one er noe mindre enn hennes internasjonale kolleger, men skjorter er jo fint det også. Ved rundt 50 sekunder får vi et glimt av en mann, noe som vel kan kalles et greit avbrekk fra poseringene til Tone, som helt ærlig ikke virker spesielt velregissert. Noen smakfulle øyeblikk er det jo, men spesielt sexy synes jeg ikke det er - det virker usammenhengende og formålsløst.

Mannen i videoen ser ut til å være en soldat, om da ikke hans id-merker er en motegreie. Ikke godt å si. Tone fortsetter å posere.

Rundt ti sekunduer før to minuttsmerket har vi sett at Tone spiser noe ubestemmelig mat, eller det vil si, hun sitter ved et bord hvor der er noe ubestemmelig mat pådekket, og vi finner ut at den hvite blusen har hette og at den rutete skjorten meget sannsynlig er den sovende mannens, som forøvrig antakelig er våken ved matbrodet. Tone fortsetter å posere, og 1.52 ut i sangen har hun også tatt steget ned i badekaret - hvilket er det infamøse toppløsbildet. Hadde Vinnie sittet i et badekar på en musikkvideo, så hadde det knapt nok vært verdt å nevne, men en eller annen avisredaksjon har altså funnet det viktig å poengtere at Tone bader tilsynelatende naken i badekaret. WOW!

Tone fortsetter å posere, nå alternerer hun ved matbordet, i badekaret, med rutete skjorte og med hvit bluse, eller er det en hettegenserting er det kanskje- muligens to ulike plagg, hvilket da har bragt oss opp i tre plagg, men jeg tror det er bare to.

Så! Etter to minutter og 45 sekunder med innendørsposering, et ubestemmelig måltid og et bad, så er Tone utendørs, og det er blitt mørkt ute, så det er vel trygt å anta at det var en solnedgang i begynnelsen av videoen, og kort tid etter, finner jeg ut at hun har en hvit bluse uten hette, så det er faktisk minst tre ulike plagg hun har på seg. Hun er ikke mye utendørs riktignok, bare glimtvis.Tone forstetter forøvrig å posere.

Og det er dette som skjer frem til at fire minutter og elleve sekunder av livet er passert.

Konklusjon?
Greit nok. For meg er dette meningsløst, lite sexy og bortkastet tid - og jeg er en mann som setter stor pris på kløft.

Mange synes nok dette er sexy - dem om det. Selv er vel det eneste jeg fant sexy her, den floggeren hun har hengende fra hoften. Resten har man liksom sett før, og gjort mye bedre, men dette kan vel strengt tatt ikke Tone straffes for; kanskje litt da. Muligens med den floggeren? Regissøren burde vel fått mer ut av en vakker pike som Tone synes jeg da. Selv med et tilsynelatende lugubert hotellrom som arena.

Det virker stivt og påtatt, regien og fotograferingen er fantasiløs og det hele ser ut som om det er gjort etter innfallsmetoden, og i følge historien, så er det jo nettopp det. Banebrytende og provoserende? Ærlig talt!

Når det gjelder provoserende og nakenhet, så er det vel fanden meg mer en kamp for feministene å slå ned på de mannlige artistene sm bruker lettkledde og ofte nakne kvnner som rekvisitter i sine videoer, hvis eneste formål er å tilbe artistens kropp og blings.

Med det sagt, så ser jeg gjerne mer av Tone i fremtiden; hun er egentlig ikke min type, men jeg er ikke så nøye på typer egentlig. Kløft har hun, så jeg synes Tone fint kan fortsette med å posere; hun er pen og har vel det man kaller modellpotensiale, og som hun sier: "Ein reportar i NRK P3 meina at sexfokus er unødvendig viss artisten har ei god nok låt, men kå om artisten, altså meg, har lyst til å spele på sex? Kå om eg har lyst til å vise noken fleire sider av meg sjøl, ha det litt gøy, strekke strikken bittelitt- gi meg sjøl litt spelerom. For det ekje så forbanna kjekt å vere den andre vil, og ikkje den ein sjøl vil vere."
 - men musikken hennes nekter jeg å høre på!

1 kommentar:

  1. velskrevet hvite galingen, veldig velskrevet. :)
    du har som alltid the way with ze wørds ^^

    SvarSlett