tirsdag 14. februar 2012

Bakovervendte barn i bil? "Ja!" sier jeg


(Foto: tv2.no. Min bil er ikke så nye som dette)


 

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/--Babykos-feilinformerer-2654255.html#.TzogqlFlySo

"Butikken Babykos AS på Kokstad i Bergen reklamerer i en rekke annonser for at forovervendte barneseter er tryggere enn bakovervendte seter. Det skriver Trygg Trafikk på sine hjemmesider.
I flere av annonsene konkluderer barneutstyrsbutikken med at bakovervendte seter fører til «større fare for kollisjon». Trafikkmedisiner Inggard Lereim mener dette er livsfarlig feilinformasjon.
- Dette er den mest villedende markedsføringen av barnesikringsutstyr vi har sett, sier direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk."

Jeg har riktignok en relativt stor bil; en Caravelle multivan. Gammel og lunefull, riktignok, men når den virker, så er den en nytelse for en familiemann (evt -kvinne). Plass til det meste av barn og bagasje, sykler, akebrett og strandsaker, ja hadde jeg vært en ivrig griller, så kunne jeg ha lempet med meg en passelig stor gassgrill med beholder, samt stoler bord og kjøleskap, og likevel hatt plass til barna - så det så!

Men til saken. Bakovervendte seter. Da jeg kjøpte bilen, så var jeg rimelig skeptisk til at tre av setene var bakovervendte. Plassen mellom setene var formidabel i forhold til min tidligere Caravelle der begge stereadene bak var forovervendte, men hva med bilsyke og grinete unger?

Vel, alle mine mistanker ble gjort til skamme. De bakovervendte setene er favorittplassene til de samme, tidvise misfornøyde kranglefantene, og bilsyke blir de ikke mer enn tidligere. God, luftig plass mellom setene, og muligheten for småtrolla til å kommunisere mellom kranglene, gjør at reisene våre er langt mer behagelige enn tidligere. En tur fra Sandefjord til Glomfjord, da riktignok med bare to barn med, var helt fantastisk; ingen diskusjon om hvor grensene for "min" plass på setet, og de kunne til og med spille spill på foldebordet mellom setene.

Sutrete barn i bil er en del av hverdagen. Det får man som forelder bare forholde seg til og evne å overse mas. Den gang da jeg kjørte sedan, så hadde jeg barnesetet bakovervendt mot førersetet, eller bedre: I førersetet. Der nådde jeg enkelt avkommet når hun mistet flaske, kjeks eller gudene vet hva, fremfor å skulle strekke meg enda lengre bak. I tilfelle airbag, så er dette faktisk ganske enkelt å slå av på de fleste biler, og den voksne, passasjer som fører, har mye bedre tilgang på barnet. Men uansett slik eller sånn, så har føreren av bilen plikt til å følge med på trafikken, ikke i det som skjer i bilen.

Egentlig burde alle bakseter vært bakovervendt, oppstår det noe å bekymre seg for, så bør man uansett stoppe bilen med en gang, for om de er snudd den ene eller andre veien. Forovervendte barn, og også voksne, er mer utsatt for nakkeskader, selv ved "normale" hurtigstopp, også etter barnesetealder. Flere bilfabrikanter prøver å utvikle biler der alle sitter med ryggen mot kjøreretningen, så det er vel noe i det Trygg Trafikk  hevder.

Det produsenten indirekte sier er jo faktisk at barn ikke har noe i bil å gjøre, eventuelt ukonsentrerte bilførere...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar