fredag 28. januar 2011

En sykepleiers jobb er ikke alltid like enkel.

Jeg går inn på pasientrommet etter vaktskiftet til nattevakten. Klokken er snart midnatt, og den ene pasienten her skal ha penicllin intravenøst.
Fru Hansen er en eldre dame med lungebetennelse, og nokså frisk og oppegående ellers, men hun sliter litt med hørselen.
Hennes nabopasient, fru Olsen, er en dement dame som egentlig er ganske frisk, men hun klarer seg ikke hjemme og blir innlagt med en av medisins favorittdiagnoser; nedsatt allmenntilstand og dehydrering.

Det er lite lys på rommet, og jeg rister forsiktig i skulderen til fru Hansen, hun sover ikke og åpner øynene.
«Fru Hansen.» sier jeg. «Det er sykepleier Kåre, du skal ha noe penicillin»
«Rosin?» spør fru Hansen, og før jeg får svart sier fru Olsen: «Jeg liker ikke rosiner.»
«Det er ikke til deg,» sier jeg «det er til naboen din.»
«Å! Den jævla naboen. Er det du som er han Lars?»
«Hallo?» spør fru Hansen.
«Nei, jeg heter Kåre» sier jeg henvendt til fru Olsen
«Håret?» spør fru Hansen «Er ikke dette et sykehus?»

Jeg sukker litt.

«Jo, og nå skal du få litt medisin.» sier jeg og smiler til fru Hansen
«Er jeg syk?» utbryter fru Olsen «Og nå som naboen kommer da.»
«Nei, du er ikke syk...»
«Hva skal jeg med medisin da da?» spør fru Hansen.
«Dada?» spør fru Olsen
Jeg ser på fru Hansen: «Jo, du er syk og skal ha medisin» så henvender jeg meg til fru Olsen og sier «Det er naboen din som er syk»
«Ja, men da kan han ikke komme hit.» sier fru Olsen
«Er naboen min syk hun også?» spør fru Hansen bekymret

«Å herre min gud» stønner jeg.

«Er det deg pastor» sier fru Olsen høyere enn vanlig.
«Castro?» spør fru Hansen
Det glimter bekymret til i øynene til fru Olsen «Er det kommunister her?»
«Niste?» spør fru Hansen, og føler seg nok stadig mer forvirret.
Hun er ikke alene.

«Stopp litt nå.» sier jeg.
«Fru Hansen, du er syk og skal ha penicillin.»
«Fru Olsen, du må...må...eh...se om du finner klokken din på nattbordet!»
«Nei, nå tuller du fælt Lars» sier fru Olsen
«Jeg heter Kåre.»
«Jaja, jeg hører det, det er da ikke din feil.» sier fru Hansen litt irritert.
«Hvor er Lars da?» spør fru Olsen.
«Jeg vet ikke hvor Lars er,» sier jeg til fru Olsen «men nå må jeg gi naboen din litt medisin.»
«Ja, hu Gunda er ikke særlig god – litt kort i toppen vet du.» sier fru Olsen
Jeg overser fru Olsens siste replikk og snur meg mot fru Hansen.
«Nå skal du få litt medisin i armen din.»
«Ja, jeg har vært litt treg i tarmen.»
«Nei, armen.» sier jeg.
«Karmen?»
«Skal vi på opera?» spør fru Olsen.
«Fru Hansen» sier jeg «du skal få antibiotika inn i blodårene dine, i den nålen du har i armen din.»
«Ja, men så si det da!»
Fru Olsen nynner på en arie fra Carmen
Jeg gjør meg endelig ferdig med å sette penicillinen og går til døren.
«Ha det bra så lenge.» sier jeg og bukker lett
«Ha det godt da lars.» sier fru Olsen.
«Du finner nok snart fram.»

1 kommentar: