torsdag 17. februar 2011

Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg.

Sakset fra Facebook-notatene mine

av Even Bjerkeli den 7. november 2009 kl. 09:28
Det er jo et hyggelig prinsipp egentlig, dette med å ikke gjøre noen noe du ikke ville gjort mot de og vica versa. Dog noen av oss har noen karakterestikker som gjør dette, vel... Kort sagt: Jeg er ikke fullstendig overbevist om at andre vil at jeg skal gjøre mot de som jeg ønsker de skal gjøre mot meg.

Så hvorfor ikke snu på det? "Andre gjør som andre vil du skal gjøre mot de."

Dette har ingenting med André å gjøre, for han skal jeg innrømme jeg ikke har snakket med på mangfoldige år. Kan vel egentlig ikke si at jeg kjenner noen som heter André lengre, i allefall som jeg vet om. Jeg er ikke den beste på navn. Faktisk, så er jeg gaske udugelig på å huske navn. Jeg gikk i to år og kalte ei for Monica, når hun egentlig het Anita (tror jeg), men til mitt forsvar, så lignet hun ikkepå en Anita; om det var det hun het da. Uansett, så lignet hun ikke på det hun het, uansett hva det var, så jeg kalte henne det jeg kalte henne, for egentlig er jeg ikke sikker på om det var Monica jeg kalte henne.

Problemet mitt med å snu denne gamle regelen, er vel at alle da kommer til å glemme meg.

Men altså. Det er desverre en dårlig trend i vårt samfunn at stadig fler og fler kun tenker på seg selv, og ikke på meg. Å snu denne gylne regelen, vil vel egentlig være å påpeke ovenfor andre, ikke André; men han også selvsagt, man kan ikke glemme André bare fordi han har et tåpelig navn somligner på andre, at det du gjør mot omgivelsene vil omgivelsene gjøre tilbake.

Det eneste, ok kanskje ikke det eneste, men dette er slik jeg uttrykker meg, så la det ligge, med dette er jo at Bibelen, som jeg jo tok det hele i fra, allerede har denne øye for øye, tann for tann-regelen, som i og for seg sier nettopp det samme som det motsatte av regelen i overskriften. Jeg er ikke sikker på hvilke deler av Bibelen de kommer fra, eller dvs, jeg er sikker på at øye for øye, tann for tann-saken kom i den eldste biten; det gamle testamentet, og det vil være logisk å anta da at den snille sosialdemokratiske regelen kom fra den nyere delen. Det ville jo være selvmotsigende å ha disse reglene i de samme bøkene, selv om bøkene jo i for seg er samlet i én bok, men Bibelen er jo ikke selvmotsigende. Her kunne jeg ha beskrevet en lett kremting som understreket ironien jeg la i det jeg skrev, men jeg skal la være.

Men i alle fall. Om andre faktisk gjør som de vil du skal gjøre mot deg, altså igjen mener jeg andre, og ikke André; SIDEN JEG DA VILLE BRUKT STOR FORBOKSTAV OG APOSTROF OVER E'EN; é. Herregud, går det an å være så trege?

OK, digresjon. Igjen. Jeg er egentlig veldig glad i digresjoner, siden de fungerer så fint som sidefyll i en heller intetsigende tekst, og gjør eentlig teksten langt morsommere, synes jeg, men så har ikke jeg nødvendigvis den samme humorsmaken som alle andre har. Apropos digresjoner, så holder jeg nå på å skrive noe mer eller mindre ufornuftig om en egentlig veldig hyggelig regel tatt fra Bibelen, og sikkert en lang rekke andre tekster, som egentlig sier det samme på en annen måte. Man kan jo egentlig ikke si det samme på en annen måte, for det ville være en umulighet, men man mener det samme sagt på en annen måte, men uttrykksmåter er gjerne ikke ment bokstavelige. Denne regelen, gjør mot osv, er jo egentlig ganske from, jfr hevntaken bak øye for øye, tann for tann-prinsippet, som jeg da forsøker å gjenninføre, bare sagt på en annen måte, men ment i samme ånd...eller noe slikt.

Nei. Jeg gir egentlig blaffen. Alt jeg ønsker meg er en ny bil

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar