tirsdag 22. februar 2011

Kilt!

Fra KK

Gjorde et par korte søk på google vedr kilt, mote og skjørt for menn, og resultatet var relativt nedslående.

Men, for all del, først og fremst: Kilt; et skotsk "bunadsplagg", folkedrakt, som man ganske så sikkert kan diskutere "lovligheten" å kle seg i, jfr bunadsreglene og bunadspolitiet. Dog: vi har folkedrakter, som hvem som helst kan bruke uavhengig tilhørighet, og det samme kan vel også sies om kiltene, f.eks. denne fra manillusion:




Man kan vel ikke kalle denne for tradisjonell skotsk folkedrakt.

Og, så: "Kilt", la oss for all del kunne kalle det skjørt, selv om det i utgangspunktet er snakk om et tøystykke surret rundt livet, ikke ulikt sarong. Skjørt for menn! Så kan kiltene ennå forbeholdes tradisjonsrike keltere.

Men, altså. I mine korte søk, så kom jeg over et par-tre diskusjonsforum, der det bl.a. ble sagt: "kilt er sexy - på skotter." Dem om det, men saken er at skjørt for menn, til tross for at det anatomisk sett er lagt mer fornuftig for menn å bruke skjørt enn bukser, og til tross for at det rent praktisk sett er mange klare fordeler for voksne virile menn, så er det tilsynelatende vanskelig for menn/gutter, å velge dette.

Selv har jeg i skrivende stund, i hvertfall, fem kilter. Eller rettere sagt, en kilt og fire kiltlignende plagg; skjørt for menn. Blant annet en av mine mest brukte: en arbeidskilt fra Blåkläder:
Denne har jeg brukt mens jeg har jobbet i hagen og selv om det er visse ulemper å ha på seg denne når man bruker motorsag, så er det et herlig arbeidsplagg. Min mor var likevel ikke overbegeistret nede på avfallsdepoet, da jeg troppet opp i Blåkläderen min, og ungene og deres venner stusser litt; "Hvorfor har du skjørt på deg?" spør vennene. "Det er ikke skjørt, det er kilt!", repliserer mine avkom. Jeg gidder egentlig ikke å forklare lengre, men sier bare at jeg synes skjørtene mine er kule. Men, de venner seg til det, disse ungene. De synes likevel jeg er rar i utgangspunktet, så jeg overrasker ikke.
Det skal sies: Hjemme, med barn i huset, så kler jeg meg anstendig under kilten/skjørtet.

Det er litt synd at kilt/skjørt for menn, ikke er mer utbredt i vårt motebilde, for det er tidvis en dyr affære å gå til anskaffelse av disse plaggene, og siden det er mye Goth-stil over plaggene man får kjøpt i butikkene som fører de, så begrenser det seg litt. Jeg vil helst ha plagg som kan brukes i hverdagen, og da er ikke hodeskaller og lenker i hytt og gevær min foretrukne stil.

På den annen side, så er det fint at man ennå kan skille seg litt ut i en alder av nesten 40.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar