lørdag 19. februar 2011

Adecco Helse kan bli politianmeldt - men hva med kommune og stat?

http://www.abcnyheter.no/norge/110218/adecco-helse-kan-bli-politianmeldt
To utdrag fra artikkelen:
"– Vi mottok tips om brudd på arbeidstidsbestemmelser og overtid ved Ammerudlunden i forkant av NRK-innslaget. Generelt er det ikke ukjent med dobbeltvakter og utstrakt bruk av overtid innen helsevesenet, sier Lund." (min utheving)

"– Her knuses Frp og Høyre sitt utstillingsvindu for eldrepolitikken i Oslo. Høyre og Frp har ivret etter å privatisere eldreomsorgen. Nå ser vi hva som skjer når markedstenkningen får fritt spillerom og anbudsvinnerne får holde på uten kontroll, sier Aps helsepolitiske talsmann Tore Hagebakken."
Nå vet jeg ikke om forholdene ved Ammerudlunden er langt verre enn andre steder, men Ap og SV skal vel trå noe varsomt fører de altfor standhaftig bruker ord som "knuses" i denne sammenhengen.

Etter ti år i Stat og fylkeskommune, samt noe erfaring fra kommune rundt om, i det offentlig eide helsevesenet, så kan jeg si at bruk av dobbeltvakter og overtid er på ingen måte ukjent fra den kanten. Nå er jeg av den oppfatningen at folk skal få kunne jobbe det de lyster og orker, under den forutsetningen at det ikke går utover kvalitet og at det ikke oppleves som et press fra arbeidsiver.

Valget mellom å gå dobbeltvakter og ulovlig overtid, har jeg selv opplevd flere ganger, og også gjort det. Har gått 4 timer over, etter 10 timers nattevakt, og jeg har gått nattevakt etter kveldsvakt. Og jeg er ikke alene. Men det er mer å sette fingeren på:

I en sak som dette, så vil jeg også trekke frem problemet med underbemanning i helsevesenet; der det så og si finnes ingen krav til pleiebemanningen pr bruker. Som én sykepleier kan du være fagansvarlig for alt fra 1 til 90 pasienter avhengig av hvor du jobber. I mitt tilfelle vil jeg som sykepleier snart stå ansvarlig for pleien til 64 brukere på det meste, da selvsagt med god og adekvat hjelp fra 3 hjelpepleiere; 16 pr pers.

I barnehagen der jeg jobbet, for en halv mannsalder siden, var det et krav om én voksen pr 8 barn inne i barnehagen.

På min nåværende arbeidsplass kan jeg risikere å ha ansvaret for 10-11 pasienter, som pr definisjon er akutt og kritisk syke, mange med høy pleiefaktor og kompliserte symptombilder. Normalt skal vi ha ansvaret for 5 til 8, men det er ikke alltid man får leid inn ekstravakter. På andre avdelinger, hvor man også har akutt og kritisk syke pasienter, kan man ha ansvaret for 10 og flere pasienter som en del av en normal arbeidsvakt.

Det er på et offentlig sykehus, på en vanlig sengepost, nær sagt ingen begrensinger på hvor mange pasienter man skal kunne skvise inn på en avdeling; på korridor, undersøkelsesrom, dagligstuer osv, fullstendig uten tanke for hvor mange pasienter det er forsvarlig for en sykepleier å ha ansvaret for. En avdeling kan ha 30 pasienter og to-tre nattevakter som fast belegg, samt man kan fint legge inn 5-6-7-8 pasienter på korridor, _uten_ å øke bemanningen, dels fordi man får ikke tak i folk, men hovedsaklig fordi man skal "holde budsjettene".

Så kjære politikere, alle sammen; røde, grønne, blå, gule og lyserosa; dere kan ta deres partikritiske røster og deres solidaritetsprinsipper, deres økonomiske retningslinjer og deres selvrettferdige masturbasjoner, og rulle de sammen i en altfor stor stake og tre analåpningene deres sakte men sikkert nedpå. For det er på samme måten dere rævkjører alle de som sliter helsa sønder og sammen i deres fantastiske offentlige helsetilbud.

"Knuser", sier du hr. Tore Hagebakken. Uttrykket med å ikke kaste stein i glasshus må vel mildt sagt være noe du, under litt hyggelig tortur, burde lære deg å forstå.

Piss meg i høyreøret, for etter 15 år i pleieyrket, så er det venstre fullt.

1 kommentar: