lørdag 26. februar 2011

Hoppjentene

Det hende det kommer noe fornuftig fra Stoltenberg også
"- I dag er jo det en selvfølge, og hele den debatten virker bare rar og gammeldags. Jeg er overbevist om at det samme vil skje med debatten om hvorvidt kvinner bør få hoppe på ski i OL."


Jeg er ikke voldsomt sportsinteressert. Joda, jeg synes det er artig med mesterskap, i moderate doser, og når norske utøvere gjør det bra så kjenner jeg en viss stolthetsfølelse, til tross for at jeg ikke har noen grunn til det. Det jeg liker best med det, er å se enkeltindivider (også i lagsport), blomstre og virkelig yte sitt potensiale, som f.eks. Bjørgen, Pølsa, Mørk (håndballjentene) og Koss, for å nevne noen.


Og jeg trives med storkjefta skrytepaver slenger med leppa; og er like fornøyd når de vinner som når de taper.


Men, altså. Hoppjentene. Er det virkelig mulig å skulle ha denne debatten? Man skulle vel nærmest ta det for gitt at damer og menn har de samme grenene å delta i, når vi nå klisjémesssig sagt har rundet 2011, vel 40-50 år ute i kvinnefrigjøringens æra (eller noe slik, jeg bryr meg ikke så voldsomt om det heller).


Sagen, og hennes venninner, har stått for en æreverdig kamp, synes jeg, men en kamp som er fullstendig absurd; en kamp som på ingen måte burde være nødvendig å kjempe. Jeg kan ikke forstå at det blandt publikum er noen som mener at hopprenn for kvinner ikke burde være lov, så hva er faktisk problemet? Om det er publikumsvennlig? At det er farlig? All sport er farlig; jeg antar at selv sjakk (om det er en sport) er farlig på sin måte; for eksempel trykksårskader på rumpeballene og dyp venetrombose, og publikumsvennligheten kommer an på forholdene som gis.


Dessuten så jeg i går, at damene kler hoppdrakten langt bedre enn herrene, sånn apropos publikumsvennlighet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar