lørdag 7. januar 2012

Emil fra bønneberget vil nekte incestutsatte barn abort


Emil André Erstad vil nekte deg abort!

"- Jeg mener at abort ikke skulle ha vært et alternativ. Det vi ser er at kvinner som tar abort får psykiske problemer i etterkant. Det er selvsagt en forferdelig situasjon å være i, men det betyr ikke at en abort gjør det noe bedre, sier han."

Jeg skal innrømme at jeg ikke har giddet å lese gjennom noe av dette egentlig. Jeg liker overskrifter.

Men altså: Om alt liv er hellig, og abort skal forbys uansett, så vil den ytterste konsekvens, uansett hva han egentlig har sagt, eller egentlig mener, være det at overgrepsutsatte barn må føde egne barn. Om man tar med i betraktningen at Lina Medina var 5 år (!) da hun fødte sitt første barn, så synes jeg virkelig at denne holdningen ikke nødvendigvis er med på å forebygge traumer.

Ja, mange kvinner blir deprimerte etter abort. Mange får seg en skikkelig knekk og noen får aldri barn i etterkant, så abort er ingen lettvint løsning som mange synes å anta. MEN! Å ta abort etter et frivillig seksuelt samkvem fordi det passer dårlig å bli mor da, er noe veldig annet enn å bære frem barn etter en av de mest traumatiske hendelsene et menneske kan oppleve.

Nå vet ikke jeg hva Emil har av erfaringer, men jeg tror ikke den lille selvhøytidelige lille dritten har noen særlig bagasje. Sikkert en hyggelig fyr altså, men jeg velger å være subjektiv, fordømmende og ukristelig i møte med slikt religiøst pisspreik. Synd du ikke er en ung kvinne på 12 år som er blitt voldtatt av pappa'n din og blir tvunget til å føde avkommet Emil. Etter slike utsagn, så er det nemlig det jeg ønsker for deg.

For balansens skyld: For min egen del, så har abort aldri vært et alternativ, og om en kvinne aborterte mitt barn fordi det passet dårlig der og da, så hadde jeg nok ikke bevart bekjentskapet - og jeg synes også at under normale forhold, så burde mannen ha en viss grad av samtykkerett i forhold til abort, men jeg ser også hvor vanskelig dét eventuelt kan være.

Det handler om mer enn respekten for det ufødte liv: I Afrika blir kvinner voldtatt og gjort gravide som ledd i religiøs krigføring. I mange strengt religiøse samfunn dør mange kvinner fordi de går hen og fjerner fosteret selv. Man skal ikke gå mange år tilbake i tid før kvinner tok sine liv fordi de ble gravide og mennene ikke tok ansvar.

Så, herr Emil, din vesle rakkar. Måtte din kone aldri bli voldtatt og bli tvunget av deg til å bære frem et barn hun ikke vil ha for din skyld. Dust!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar