tirsdag 24. januar 2012

Guds straffedom rammer visstnok de svakeste

(FOTO: TATYANA MAKEYEVA
"Fremtredende kristne konservative ledere på USAs høyrefløy mener at Haiti betaler prisen for å ha inngått en pakt med djevelen." ( bt.no )

http://www.sa.no/lokale_nyheter/article5894033.ece (Sarpsborg Arbeiderblad)
Utøya er en straff fra Gud, hevder Per Haakonsen.
 
 Lokallagsleder Inger Marit Sverresen tar ikke avstand:
"Haakonsen er en mann med mye utdannelse og kunnskap, som har studert dette. Når en som ham kommer med slike advarsler, synes jeg ikke man skal lage oppslag om hvor fælt det er, men heller tenke etter og forske litt på om han kanskje har rett, sier hun til Sarpsborg Arbeiderblad."

"...dette skjer etter at vi i Norge har fått lover som fjerner oss fra Guds ord. Jeg tenker blant annet på abortloven, ekteskapsloven og det at man ikke skal ha kristendom i skolen. Vi er under Guds beskyttelse, men når man fjerner seg fra Gud, kan han ikke lenger beskytte oss. Det bør vi minnes på."

VG og Dagbladet omtaler også saken.


KrFs leder Hareide tar dog avstand fra disse uttalelsene, og dermed kan man vel anta det også finnes relativt oppegående mennesker i KrFs rekker.

Det er lett å finne eksempler på hvordan enkelte finner sammenhenger mellom naurkatastrofer, terrorhandlinger og menneskelige tragedier, og knytter de opp mot guddommelige handlinger. Jeg er sikker på at Al Qaida mente at det var gud som hjalp til med 11.september og det var sikkert kristne som mente at
det hele var gjennomførbart som et ledd i Guds straffedom over et Amerika og en verden som ikke er gode nok kristne. Det er nok de som mener sultkatastrofene i bl.a. Afrika også er Guds gjøren og laden, for vi lærte jo fra kolonitiden at afrikanere er noen ugudelige beist. I hine tider mente de stridende partene at Gud var med de i krigen, og jeg er sikker på at en eventuell gud måtte følt seg nokså oppgitt over det hele.

I mitt hode, uten å stille meg ved siden av Gud, så ville jeg tro at  det var mulig å kunne fremme sin sak uten å slakte tusenvis, ja millioner, av mennesker. For en allmektig gud måtte det være enkelt å kunne gi enkelte nok makt til å innøre Guds ord som lov; man minnes jo Moses, Noa, Jesus og andre som ble tildelt enorme krefter og innsikt for å sette handling bak ordene "Gud er allmektig". Men så er det jommen blitt stille fra den kanten ja. Nå er mantraet at alt er opp til menneskene, og Gud vil ikke blande seg inn mer...eller det vil si at han da åpenbart, i følge Per Haakonsen, tar tak ved å sørge for at barn og unge slås i hjel på de mest horrible måter, at han piner i hjel millioner av mennesker som vel kan sies å ha lite med verdens tilstand å gjøre.

Så hvorfor rammer han ikke de rike, trygge og sterke? - Det vet bare Gud, svarer nok Haakonsen og hans medsammensvorne der de setter seg til doms over homofile, kvinner som velger abort og mennesker som synes kanskje at det er greit å tenke seg litt om.

Det er nok eksempler i historien av mennesker som med guds ord i hånd slo ned på annerledestenkende, som slaktet "de vantro" i guds ånd og selv Jesus døde på korset (riktignok i følge med profetiene) fordi han var en trosrebell; fordi han sa "La den uten synd kaste den første sten."

Jodda, selv djevelen kan lese bibelen. Nå er jeg vel Satans lille medhjelper fordi jeg er en ikke-troende ambivalent eksistensialist - jeg går jo i mot guds ord når jeg hevder at det ikke finnes en gud, og i følge enkelte tolkninger: Alt som ikke er av Gud er av djevelen - selv de gode handlingene.

Men kjære Per Haakonsen og hans meningsfeller: Kan dere forklare jeg hvorfor jeg IKKE skal vende et hevngjerrig rasshøl ryggen? Allmektig? Han planta treet i hagen og han skapte slangen, i hans allmektighet  visste han vel meget godt hva som kom til å skje; ja i hans allmektighet vet han vel alt som skal skje og det har vel egentlig allerede skjedd for ham - Allmektig. Tygg på det ordet i all den selforherligende bedritenhet.

Allmektig! Så hvorfor lar han verdens ugudelige urett ramme uskyldige barn? Fordi de er uskyldige har de en direktebillett til Gud når de dør, etter år med lidelse, død, nød og tap av familie, venner og samfunn? Hva med alle de uslyldige barna som vokser opp uten å dø med direktebillett til Gud? De som vokser opp til mordere og voldsmennesker? Hva med de barna som blir unnfanget i et vantro hus, lært opp til å bli vantro og dreper alle andre som ikke er like vantro som de selv?

Ja, det er en guddommelig mening bak det hele,som vi ikke er i stand til å se. Så, unnskyld meg, hvorfor i all verdens rike har vi ikke blitt tildelt den forstanden til å gjøre rett av den allmektige guden din? Hvorfor skal jeg plages av slike som deg til å fortelle meg at mine lidelser er din guds straffedom over min manglende kontakt med Gud når han kunne ha fikset det millioner av år før jeg ble født?

Allmektig my ass!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar