tirsdag 3. januar 2012

SEX 101


Siden sex selger, og jeg er en oppmerksomhetshore, så tenkte jeg å ta for meg seksualitet fra mitt ståsted; som mann, helsearbeider og, i følge min tenåringsdatter, pervo. Dette er altså subjektive betraktninger og medfølgende påstander.

"Seksualitet (fra latin sexus = kjønn) omfatter kjønnslivet og alt som knytter seg til det. Dette inkluderer både de rent fysiologiske og medisinske sidene, men også de følelser som er knyttet til kjønnslivet. Sosiale anliggender og etikkspørsmål er også viktige i forhold til temaet."

Jeg vil i første omgang ta for meg grenser. Jeg skal prøve å fatte meg i korthet.

Jeg har registrert at skolene kritiseres for dårlig seksualundevisning, at samfunnet er seksualisert og at  sex selger aviser og lignende. I følge en artikkel på historienet.no, så ble sex en synd 1500-tallet grunnet syfilis; "I kirkens og de religiøses øyne var ikke syfilis på noe tidspunkt en fasjonabel sykdom – tvert imot. De synlige ofrene for sykdommen var de prostituerte, kundene deres og andre som hadde sex utenfor ekteskap. Derfor ble den nye sykdommen betraktet som Guds straff til de troløse som bedrev hor. Og snart måtte nysgjerrigheten og fascinasjonen som hadde omkranset syfilis på 1500-tallet, vike for fortielse og fordømmelse." Man retter som følge av artikkelen en stor takk til oppdageren Colmbus som etter sigende ikke bare oppdaget Amerika.

Man kan snakke mye om tabuer innen seksualiteten, og tabuer er i mange sammenhenger sett på som skjellsord, muligens fordi de hindrer ens ego i å utfolde seg med andre som ikke nødvendigvis har de samme erfaringer og syn på seksualitet som en selv. Det viktigeste, mener jeg, innen seksualitet er grenser, og aksepten av og respekten til disse grensene, samt kommunikasjonen omkring disse grensene.

Noen liker dattera og andre liker mora, heter det. Man kan utvide det; noen liker sønnen, noen liker faren og andre liker absolutt alle. Det finnes ingen fasit, eller rett og galt innen den sunne seksualiteten; den seksualiteten som ikke er til skade for seg selv og andre. Det som er den eneste tommelfingerregelen er at du ikke gjør mot noen du ikke er sikker på at de vil gjøre - kommunikasjon, respekt og aksept! 

Om kjæresten din nøler på å være med på dine fantastisk gode forslag som analsex, trekant, homosex, sadomasochisme, oralsex, samleie eller til og med intime berøringer, så er det gjerne en grunn til dette. det kan være at han eller hun ikke er moden for det, at det ligger en historie bak; det være seg overgrep, det mange foraktelig kaller en puritansk oppdragelse eller rett og slett manglende tenning; det du synes er sexy er ikke nødvendigvis sexy for alle andre. Så think you little about, little elsker.

Husk at om alt er normalt, så er det også normalt å ikke like noe.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar