onsdag 4. januar 2012

Sex, lies and videotapes (...and then some)



Det er noe fasinerende med det amerikanske presidentvalget. Fra et europeisk ståsted fremstår den jevne amerikaner, og ikke minst deres presidentkandidater, som ignorante, pompøse, tidvis dumme og nesten alltid selvforherligende.

Selv elsker jeg utsagn som "Xxxxxx har innrømmet å ha gjort «personlige feil» og å ha «bedt Gud om tilgivelse». Kandidater trekker seg gjerne fordi det graves opp seksuelle utskeielser, økonomiske mislighold og bent frem tåpelige utsagn; det er jo ganske bemerkelsesverdig at de "beste" politikerne landet kan by på setter seg opp som presidentkandidat når man vet at en grumsete fortid garantert vil bli oppdaget, trukket frem, blåst opp og bli brukt til å slå en i hodet med. Som Clinton og "that woman".

Man vet hva man har gjort, men likevel tror man at det ikke vil bli oppdaget? I en politisk kultur der de ansetter folk kun for å grave frem dritt, der motstaderne kan kjøpe egne annonser på TV og si bortimot akkurat det de vil, i et land der "ingen røyk uten ild" er mer en regel enn et ordtak.

Det er som jeg leste i en tegneseriestripe en gang: Gjør det vondt å være så tjukk i huet?

Jeg ble spurt av en amerikaner en gang: "Har dere brus i landet deres?" En venninne av meg tok college i midtvesten, og ble spurt av en medstudent "For å komme hit, måtte du fly over havet?". Et herlig sitat leste jeg for mange år siden i en eller annen avis: "Har dere like mye problemer med vikingene som vi har med indianerne?"



OK. Når man hører slike utsagn og ser slike videoer, så kan man vel egentlig skjønne hvorfor hvem som helst kan bli president, og hvorfor de tror de kan slippe unna med det meste. 

Europa må klare seg selv  sier presidentkandidat Romney. Forrige krise hadde sin opprinnelse i USA og børskrakket i 1929? Også USA. Jodda, vi skal nok klare å skape våre verdensomspennende kriser vi også, men jeg synes den amerikanske presidentkandidaten generelt sett burde ha en viss verdensforståelse; særlig når USA er en av hoveddrivkraftene i WTO.

Nåja, jeg vet det er mange idioter overalt i verden. Jeg er muligens en av de, men gledelig uvitende om min tilstand. Men jeg synes likevel at USA og dets innbyggere er fasinerende i sin uvitende naivitet om verden rundt seg. Og litt skumle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar