tirsdag 10. januar 2012

Tidsklemma ja.



Moro med barn, tid og hverdag ja.

Maria ringer fra skolen og sier hun har falt og slått hånda, så hun må kanskje en tur til legen etter skolen og Tea skal ha med seg Lea hjem. Legen har selvsagt ikke telefontid nå, så det må vente litt.

Så. Skolen er ferdig 13:15, og jeg går for å møte de yngste. Møter Maria og hennes bandasjerte hånd på veien, og ber henne om å vente på meg hjemme, før jeg går ned og henter småtrolla. De vil helst gå alene hjem, så jeg tar sekkene deres på ryggen,og møter Ebba, som vil ake litt før hun går hjem sammen med Destiny.

Vel hjemme sjekker jeg hånden til Maria, som ser blå ut på feil steder, så jeg ringer til legen hvor telefontiden er i gang igjen. Får time klokka 14:10, så jeg ringer muttern og spør om hun kan sitte barnevakt. Småjentene kommer hjem i det jeg kjører for å hente muttern 13:45. Passerer Ebba på veien og informerer henne om hva som skjer.

Klokka 14:00 kjører vi til legen, og klokka 14:30 går vi ut med beksjed om at der er ingen brudd. Heldigvis.

Vel hjemme er June kommet hjem, og skal lese til morgendagens naturfagprøve. Svipper muttern hjem igjen, og får ungene til å begynne med leksene sine. Klokka er blitt 15:00. Maria klarer ikke å skrive, så hun får gjøre husoppgavene sine, og jeg begynner å gjøre klar til middag. 15:15 får jeg melding om at jeg ikke må glemme å få Ebba på korpset klokka 17:00. Middagsforberedelsene tar litt tid, da jeg må assistere litt med lekser og mekle litt med kjekling og den slags, men middagen kommer etterhvert godt i gang og vil bli ferdig klokka 16:30.

Klokka 16:00 kommer man på at June skal på konfirmasjonsundervisning 16:30, så hun får ikke middag riktig ennå, men hun lese i alle fall på prøven.

Så, da ber man Maria dekke på bordet og så kjører man June til Tentro, som det heter. Kommer hjem 16:35, og serverer middagen. Lea liker ikke kjøttdeig, så hun får brødskive med skinkeost, og Ebba finner ut at hun liker ikke Evens spesial i dag, så jeg sender henne ned for å pakke saksofonen sin og hiver i meg litt mat. 16:45 får jeg melding fra mamman til Lea om hvordan ting går med jentene. Tea og Lea vil gjerne ned til Lea sier de, men de vil leke en runde med gjemsel først, hvilket er greit for mamman til Lea, så jegg sier jeg kan svippe de nedom etter at jeg har kjørt Ebba.

Så kjører jeg Ebba til korpset som begynner 17:00, kjører hjem, sier hei til Maria og svipper Tea og Lea ned til Lea, før jeg kjører hjem, sier hei til Maria og drar for hente Ebba. Vel hjemme får jeg Ebba til å ta ut av oppvaskmaskinen, rasker sammen etter middagen, kjører for å hente June og kommer på at vi må ha tak i impregneringsmiddel til Junes nye støvletter, så vi tar en tur på OBS!.

Når vi kommer hjem er klokken rukket å bli 18:30, men nå er jeg ferdig med kjøringen, bortsett fra at jeg skal hente Camilla klokka 21:00 - eller deromkring.

Får ryddet litt mer etter middagen og Ebba har lyst på havregrøt til kveldsmat. Tea kommer hjem 19:00, så jeg lager havregrøt da. June begynner nå å få grepet på nervesystemet, og vi, dvs jeg, prøver å dikte sanger om aksoner og dendritter. Dendritter har jeg forøvrig mye moro med, hvorpå June sier "Vi er bare blitt sååå ferdig med dendritthumoren på skolen altså." Det driter vel jeg i...

Sangen ble forøvrig drittdårlig.

Hodet mitt er på dette punktet ikke velfungerende, men jeg kommer på at jeg har tatt opp Raske Menn, så jeg setter på det som familieunderholdning i håp om å få litt ro i både meg selv og huset. Først ber jeg Ebba og Tea om å pusse tennene, så det er gjort unna, men det tok litt tid fordi Tea skalla i dodøra, men det gikk fint; vi trengte ikke en ny tur til legen denne gangen. så er det tid for Raske Menn.

Ingenting er som å servere ungene tre menn som, i følge Tea, synger om å banne og som viser tisefanten sin på scenen. Jeg skal ikke prøve å kjempe om "Årets Far"-prisen nei.

Klokka 20:10 ringer Camilla or å si i fra at hun er ferdig på jobb. Jeg vet ikke hva som hente med 21:00 - eller deromkring, men jeg har sikkert blitt fortalt at det ikke var i dag, men jeg kan ærlig talt ikke huske det. Og jeg som tenkte at Camilla skulle få komme hjem til et nokså rolig, relativt ryddig hjem. Så mye for den planen.

Vel hjemme er de raske mennene erdige på TV'en, og vi får sendt de yngste til sengen, June støvsuger stua før June, Maria og jeg får lagt på plass klesvasken; litt protester selvsagt, for June skriver en historie i bloggen sin, som ikke er en blogg, men en fantasigrei, og Maria leser. Maria fikk ikke helt med seg at vi skulle rydde på plass klærne, så hun ble litt lei seg da hun oppdaget det. Og ikke minst fordi June dro henne i armen da hun ikke var på vei ned i kjelleren.

22:15: Ungene er sunget til og ting roer seg mer eller mindre.

I etterpåklokskapens klokskap, så ser jeg selvfølgelig at jeg kunne gjort ting noe annerledes, ja sågar planlagt kjøringen og kanskje heller laget en litt enklere middag, når jeg først var så ute og kjøre.

Men jeg er ikke slik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar