tirsdag 24. januar 2012

Spare penger på å investere; går det an? Er det virkelig mulig?

Slik vil NHO spare penger på utbygging av vei og jernbane. 
" En typisk norsk måte å bygge vei og jernbane på er å dele en strekning inn i en rekke mindre strekninger. Deretter skal hver eneste av dem vente på finansiering over statsbudsjettet."

Det samme typisk norsk-prinsippet gjelder visstnok både her og der. Se på skolene og helseinstitusjonene våre; ingen av de planlegges, slik jeg ser det, med tanke på befolkningsvekst og fremtidige behov. For eksempel i mitt nærområde bygges det nå en skole med plass til 450 elever. det er jo fint at vi endelig får en fin skole, som ikke gir helseplager til elever og ansatte. Men det kommer stadig flere til, både via reproduksjon og ved innflytning, såplassbehovet vil etterhvert øke - hva da?

Sykehuset i Tønsberg bygges ut, sakte men sikkert. Også der skal budsjettene finansieres etterhvert, men det er ikke så lett vissnok, og planene er visstnok lagt på vent flere ganger. Sykehuset ligger midt i Tønsberg, mellom de tyngste trafikkmaskinene og ikke minst: midt i boligefelt - helikopterplassen likeså.

Når det en gang er ferdig utbygget, vil tomten være så og så fyllt ut, og hva da? Behovet for videre utbygging vil komme, uansett hva samhandlingsreformen og sentraliseringen vil føre med seg.

Mantraet fra Stortinget, med unntak av FrP, er at vi må spare opp pengene slik at de fremtidige generasjoner har pensjoner. Men problemet med vår infrastruktur og det offentliges behov for bygningsmasse, vil være at dette må repareres og bygges ut selv når oljeeventyret er ferdig, og da vil pensjonene glippe likevel. Hvor mye investeres pr i dag på alternative kraftkilder? Hvor mye investeres med tanke på fremtidig industri og verdiskapning? Hvorfor er ikke "miljønasjonen" Norge på banen med å utvikle miljøvennlige motorer og kjøretøy i langt større grad enn i dag? Hvorfor er ikke tognettet bygget nevneverdig ut siden forrige århundre; jernbanen stopper i Bodø, Sørlandsbanen finnes vel ikke lenger - så skal man til Kristiandsand med tog fra Sandefjord, må man først til Drammen: det er to timer ekstra belastning på miljøet.

 Norge er et langt og kupert land. Men det er likevel ikke større en at man kan sammenligne seg med avstander i en lang rekke andre land, hvor man kan komme seg fra en ende til en annen relativt raskt - men siden tyskerne fant ut at de trengte veier til troppene sine, så er det egentlig ikke mye gjort, til tross for at vi er et av verdens mest velstående land.

Se Oslo fra fjorden: Minner det oss om et land i rivende utvikling?

Det er visst typisk norsk å legge pengene i madrassen, og håpe at det Det Norske Hus ikke brenner ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar